laatste dag ashbury - Reisverslag uit Spes Bona, Zuid-Afrika van Thea Bos - WaarBenJij.nu laatste dag ashbury - Reisverslag uit Spes Bona, Zuid-Afrika van Thea Bos - WaarBenJij.nu

laatste dag ashbury

Blijf op de hoogte en volg Thea

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Spes Bona

Gisteren de laatste dag op de ashburyschool, het gaat hard! Nu in de andere klas gestaan met een weer heel enthousiaste juf. De kinderen gaan hier pas naar de basisschool als ze 5 zijn. De groep is vol bij 30 dus er is een lange wachtlijst. De leerkrachten doen hun best om er een lokaal bij te krijgen, want ze maken zich zorgen om de kinderen. Ouders zijn seizoensarbeiders en zijn nu druk aan het werk. Kinderen zwerven vaak alleen rond. Ook in deze groep vechten ze om mijn aandacht en willen heel veel spelletjes met mij doen. En maar knuffelen en voelen aan mijn zachte haar, wat na een dagje absoluut niet meer zacht was! Daarna nog naar de klas van de entrepreneurs, de zwakbegaafden. Sinds kort is een zeer bevlogen juf iets aan het opzetten voor deze kinderen die na hun 15e nergens meer naar toe kunnen. Er is geen zorg en ze zijn dan aan hun lot overgelaten. De juf en kinderen zitten in een houten krot dat van binnen zeeeer primitief is en bloedheet. Ze heeft bijna geen spullen en gaat na schooltijd op zoek naar sponsors. Maar zo enthousiast en liefdevol, ik heb diep respekt voor haar! Best emotioneel. Van geworden, deze kinderen in Nederland zijn een stuk beter verzorgd! Op het schoolplein werden we verrast door een muzikaal optreden van de kinderen, kippenvel!!!!!! Helaas werd door de hitte het programma gestaakt het was buiten 42graden en in de school bijna 50! Daarna afscheid van de kleuters en de juf genomen; de kinderen hielden me vast tot buiten het hek en de juf bleef knuffelen. Toen was het tijd voor de tissues! 'S middags een rondtoer met een leerkracht gemaakt door de buurt . Veel gezinnen leven in een gebouw van 3 x 4m. Van hout of golfplaat, en wonen en slapen daarin. Je wordt er stil van! 'S avonds nog een borrel gedaan met de leerkrachten van de school en wat gegeten en toen ging het licht voor mij echt helemaal uit!

• 28 Februari 2014 - 14:06

Jasper:

Klinkt heftig allemaal maar het lijkt me wel een hele ontnuchterende plek! Hopelijk dat jullie ook na je reis wat kunt betekenen voor de mensen daar! Dikke kus!

• 01 Maart 2014 - 14:01

Anda:

Wat een heftig verslag, wat hebben we het hier in Nederland dan toch goed en wat wordt er hier ook voor onze kansarme medemens goed gezorgd.